TEST: Subaru Levorg er en praktisk indrettet hatchback, som rummer hele 522 liter bagage. Den er lidt større end tredje generations Subaru Legacy og klassens bestseller Volvo V60. Og så er den samtidig sjov at køre i.
Antallet af ulykker med Subaru biler reduceres med over 60 procent, når bilen er forsynet med assistance-systemet EyeSight.
BIL & MOTOR
| Emagasin1.dk
Af Torben Winther
Det er en dejlig lyd når motoren startes. Under hjelmen har Subaru Levorg en 1,6-liter turboboxer med direkte indsprøjtning, som leverer 170 hk og 250 Nm. Motoren stammer fra den kraftfulde 2-liters motor, der sidder i Forester XT. Gearkassen er et 6-trins Lineartronic automatgear, som kan betjenes via paddles ved rattet. Og de forprogrammerede geartrin giver god føling med accelerationen.
Brugen af direkte indsprøjtning sammen med twin-scroll turbolader resulterer i mere power og reduceret brændstofforbrug, selv om den har en mindre slagvolumen end de tidligere generationer.
Alt sammen med til at gøre Subaru Levorg til en spændende og kraftfuld bil at køre i.
Når man stiger ind i bilen, fornemmer man hurtigt, at det ikke kun er under motorhjelmen, Subaru kan gøre en bil til en god oplevelse. Interiøret i Subaru Levorg udstråler sportsvogn med skålformede sæder og et D-formet rat, som er overtaget fra WRX STI. Styringen er præcis og neutral, og Active Torque Vectoring understøtter førerens ønsker ved at sende bilen i den retning, som rattet drejes.
Kabinen er flot, og materialevalget er af rigtig fornuftig kvalitet. Betjeningen foregår i det store hele nemt og logisk, instrumenterne er logisk placeret og det er med til at man under kørslen bevarer det store kølige overblik, både i kabinen og i forhold til den øvrige trafik.
Høj sikkerhed er kommet for at blive
Udviklingsingeniørerne hos Subaru går langt, når det gælder om at forebygge uheld. Levorg 1.6 GT S har som første Subaru SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection). Et radarbaseret system, som holder øje med den blinde vinkel og advarer ved fare. De samme sensorer anvendes til RCTA (Rear Cross Traffic Alert), som aktiveres, når bilen sættes i bakgear. Systemet scanner bag bilen og advarer om tværgående trafik.
Levorg får også adaptivt fjernlys, som automatisk blænder ned ved modkørende trafik. Læg dertil automatisk nedblænding af bakspejl samt aktivering af havariblinket ved en kraftig nedbremsning.
Den japanske NCAP-organisation har tildelt Subaru Levorg den højeste rating – 40 point ud af 40 mulige – for sin overordnede sikkerhed. Derudover har Japan Industrial Design Promotion (JDP) præmieret bilen med "Good Design Award 2014".
EyeSight redder liv
Subaru Levorg er, som alle Subaru modeller, forsynet med EyeSight som standard, et fører assistance-system med seks funktioner baseret på to stereo-kameraer, der sidder inde bag bilens forrude. Systemet omfatter auto bremse, adaptive fartpilot, slingre advarsel, vognbane assistance, opmærksomheds advarsel og undvigemanøvre asistance.
Systemet bruger billeder fra begge kameraer til præcist af registrere form, hastighed og afstand. Og det registrerer ikke kun køretøjer, men også motorcykler, cyklister og fodgængere. Når en potentiel faresituation bliver registreret, advarer systemet dig og aktiverer sågar bremserne, hvis det er nødvendigt for at undgå en ulykke. Med et så dramatisk forbedret sikkerhedsniveau reducerer EyeSight presset på dig bag rattet og styrker din sikkerhed, når du er undervejs i den nye Levorg.
EyeSight har modtaget de højeste sikkerhedsratings for Advanced Safety Vehicle-Plus (ASV +) i JNCAP. Subaru er også den eneste bilproducent, som har alle sine modeller, vurderet som Top Safety Pick af den amerikanske IIHS.
Subaru forskningsafdeling har indsamlet data på næsten 300.000 Subaru biler i 2010-2014. Af disse, var 246.000 biler udstyret med EyeSight og resten uden.
Undersøgelsen viser en stor forskel på, hvor ofte bilerne, er involveret i trafikulykker. Samlet set drejer det sig om en reduktion på over 60 procent. Såkaldte "påkørsel bagfra" er reduceret med en hele 84 procent og risikoen for en kollision med fodgængere halveret.
Subaru er fremstillet af Subaru Corporation, som blev grundlagt i 1953. Subaru er det japanske navn for stjernebilledet Plejaderne, der i Japan står for genfødsel og styrke. Den første bil blev lanceret i 1958 og blev døbt til Subaru 360. I dag produceres over 900.000 biler på fabrikkerne i Japan og USA. Subaru s symmetrisk firehjulstræk blev lanceret i 1972 og modellen Subaru Outback fejrede sit 20-års jubilæum i 2015, og 2016 er året hvor Subaru har produceret Boxer motor i 50 år! Hele 16 millioner Boxer motorer er det blevet til gennem tiden.
Efter en uges testkørsel konkluderer Emagasin1 at Subaru Levorg er en rigtig fornuftig bil til prisen. Den har god plads i kabinen og i bagagerummet. Den er elegant og sportslig i sit udtryk, og så er den rigtig spændende at køre i.
|