TEST: Vi har været en tur på den tyske autobahn med den nye Porsche 718 Boxster GTS, for at afprøve bilen i dens rette element.
Med støddæmperne i blødeste indstilling, forvandles bilen til en behagelig og kultiveret sportsvogn, men gives lidt håndfast gas brøler bilen så energisk, at det helt store smil er svært at holde tilbage.
BIL & MOTOR
| Emagasin1.dk
Af Torben Winther
Det går ikke stille for sig, når man giver den lidt gas i den nye Porsche 718 Boxster GTS.
Med en nyudviklet indsugningskanal og en optimeret turbolader til den 2,5-liters 4-cylindrede boxermotor er ydelsen nu øget til 365 hk. Dermed yder motoren 15 hk mere end i 718 S-modellen og op til 35 hk mere end i de tidligere GTS-modeller med sugemotor, og det kan selvfølgelig mærkes.
De nye centermotoriserede sportsmodeller fås med manuel gearkasse. Porsche dobbeltkoblingsgearkassen (PDK) kan bestilles som ekstraudstyr. Et udbud af ekstraudstyr som fx Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk tværspærring på bagakslen eller Sport Chrono-pakke er standardudstyr på GTS, og det samme gælder Porsche Active Suspension Management (PASM), som sænker karrosseriet med 10 mm.
Bedre præstationer takket være mere power
Det maksimale drejningsmoment på 430 Nm giver endnu bedre accelerations- og mellemaccelerationstider. Det er til rådighed mellem 1.900 og 5.000 omdr./min. I forbindelse med PDK og Sport Chrono-pakken sprinter GTS-modellerne fra 0 til 100 km/t på 4,1 sek. Tophastigheden er 290 km/t.
Vi er på vej en tur til Tyskland, for at se om vi kan finde en strækning på den tyske Autobahn med fri hastighed. Det er vi, fordi vi gerne vil teste bilens specifikationer, der som nævnt for topfartens vedkommende er angivet til 290 km/t.
Om det så lykkes for os at finde en sådan strækning, det afhænger af de trafikale forhold dernede. Egentlig kræver det, at vi har en nærmest tom motorvej for os selv. Så vi må se, om det kan lade sig gøre.
Ikke kun teknisk, men også optisk skiller GTS-modellerne sig ud i 718-modelrækken. På fronten understreger den nye Sport Design-frontbeklædning den sportslige karakter. De nederste forlygter er sorte, som det er typisk for GTS-modellerne, og bixenonforlygterne er mørktonede. Bagpå er GTS-modellen umiskendelig takket være mørktonede baglygter, sort modelbetegnelse, sort panel nederst og de centralt placerede, sorte afgangsrør fra det standardmonterede sportsudstødningssystem. Sorte GTS-modelbetegnelser på dørpanelerne og 20” fælge lakeret i sort silkeglans fuldender profilen.
Eksklusivt Alcantara-udstyr og Porsche Track Precision App
Interiøret er også bestemt af GTS-generne. Stopuret til den standardmonterede Sport Chrono-pakke er placeret centralt i instrumentpanelet. Føreren og passageren sidder på sportssæder, hvor midterstykkerne som i andre GTS-modeller fra Porsche er forsynet med Alcantara. De 2-vejs elektrisk indstillelige sportssæder Plus med GTS-modelbetegnelse på hovedstøtterne sørger for øget sidestøtte og komfort. Desuden er der en høj andel af Alcantara i kabinen – blandt andet på ratkransen, midterarmlænskonsollen og armlænet. Porsche Track Precision App (PTPA) understøtter særligt sportsligt orienterede førere med mulighed for automatisk registrering, detaljeret visning og analyse af kørselsdata på kundens smartphone.
Vi er nu nået til Lübeck, og kan i det fine vejr nyde den fantastiske fornemmelse det er at køre med kaleschen nede. Med støddæmperne i blødeste indstilling, forvandles bilen til en behagelig og kultiveret sportsvogn, men gives lidt håndfast gas brøler bilen så energisk, at det helt store smil er svært at holde tilbage.
 Selv om vi ikke nåede helt op at ringe på maxfart, så kan vi betro vore kære læsere, at 270 km/t er mere end rigeligt, selv på den tyske Autobahn.
Vi vender snuden hjem mod Danmark igen og rammer snart Puttgarden. Meningen var jo, at vi ville ned og teste bilens yderste grænser, men det har der ikke rigtig været anledning til, fordi der har været for meget trafik på de strækninger hvor vi har haft fri hastighed. Vi har altså ikke haft bilen helt oppe på sin topfart på 290 km/t, men vi har dog på nogle ganske korte stræk haft bilen oppe på omkring 250-270 km/t, og det foregår relativ ubesværet i en Boxster GTS.
Selv om vi ikke nåede helt op at ringe på maxfart, så kan vi betro vores kære læsere, at 270 km/t er mere end rigeligt, selv på den tyske Autobahn.
Har du pengepungen i orden, kan du bestille 718 Boxster GTS hos Danmarks to Porschecentre: Porsche Center København og Porsche Center Aarhus, og prisen starter ved 1.452.120 kroner eller ved 1.412.487 kroner for en 718 Cayman GTS.
|