TEST: Den nye CX-5 fra Mazda er en vellykket SUV, som på alle måder er bedre end forgængeren.
Mazda CX-5 har fået nyt design både indvendigt og udvendigt, og bilen er blevet mere komfortabel.
BIL & MOTOR
| Emagasin1.dk
Af Torben Winther
Vi har taget et kig på den nye mellemstore SUV fra Mazda. Og den nye CX-5 er en væsentlig forbedret på alle måder, og det løfter bilen et par niveauer op på kvalitetsskalaen. Den har fået et helt nyt design, baseret på Mazdas KODO-design terminologi, som skal skabe et spændende look der antyder fart og bevægelse. Samtidig slipper der væsentlig mindre støj ind i kabinen, end i den tidligere model.
Emagasin1 har testet bilen med Mazdas nye speciallakering Soul Red Crystal, en varm rød farve som fremhæver bilens rappe design, og som får den til at skille sig ud fra mange af de andre biler i myldertidskøen på motorvejen, altså på den fede måde.
Man skal ikke køre mange kilometer i en CX-5 før man kan konstatere at der er tale om en bil med glimrende køreegenskaber.
Det skyldes ikke mindst Mazdas G Vectoring Control-system, som gør styringen i CX-5 mere præcis. Systemet justerer motorens moment for at optimere belastningen på hvert enkelt hjul. Eftersom tyngdepunktet i en SUV ligger højere end normalt, kan man nemt mærke fordelene. Styringen er præcis, køreegenskaberne er forbedret, og både fører og passagerer kan glæde sig over en mere jævn og komfortabel kørsel.
Bilen er forsynet med Mazdas intelligente i-ACTIVESENSE AWD-sikkerhedsteknologier, hvor 27 sensorer beregner over 200 justeringer hvert sekund, for at hjælpe føreren til at genkende potentielle farer, undgå kollisioner, når det er muligt, og ellers reducere uundgåelige ulykkers alvorlighed.
Det giver det alt andet lige en mere sikker kørsel, uden at man dermed skal glemme at den vigtigste sikkerhedsforanstaltning er placeret mellem ørene på den person som sidder bag rattet.
Mindre støj
Kabinen byder på god kvalitet, og giver en god fornemmelse med velplacerede instrumenter og ergonomiske betjeningsgreb, som sammen med den gode plads er med til at hæve komforten.
CX-5 har et nyt head-up-display som genkender vejskilte, og rådgiver dig undervejs om hastighed og vejvisning efter behov. Head-up-displayet hæver og sænker sig automatisk ved start og stop af bilen, og via menu systemet i midterkonsollen kan displayet indstillet så det passer til førerens synsfelt. Det fungerer godt, og inden få timers kørsel bliver head-up-displayet den primære kilde til at holde øje med de vigtigste køreinformationer.
Passagerer på bagsæderne behøver ikke at misunde dem, der sidder på forsæderne. De nye sæder er fuldstændigt redesignede og dybere, så man opnår endnu større komfort. På lange ture kan man læne sæderne tilbage og slappe af.
Alt efter motorvariant, præsterer bilen en tophastighed på op til 206 km/t med en acceleration fra 0-100 km/t på ned til 9,4 sekunder. Det skal sammenholdes med et brændstofforbrug på op til 20 km/l ved blandet kørsel.
Efter at have haft en uges tid til at lære Mazda CX-5 at kende, har den efterladt et godt og fornuftigt indtryk. Der er efter vores opfattelse tale om en flot og velkørende SUV, som har taget hensyn til at både fører og passagerer skal have en rolig og afslappende oplevelse. CX-5 er i god kontrol, ikke mindst takket være føromtalte G-Vectoring Control, som sikrer en smidig, jævn kørsel.
I forhold til tidligere model er støj fra dæk og vind er reduceret væsentligt, og det er med til at gøre en tur i Mazda CX-5 til en fuldendt oplevelse.
|