Interessen for SUV modeller er steget gevaldigt de senere år. Og med priserne på den nye KIA Sportage, kan flere hoppe med på vognen.
Emagasin1.dk har prøvekørt en Sportage 2,0 CRDI MHEV, og helhedsindtrykket er, at man kører i en fin og rummelig bil, som kører godt og giver køberen rigtig meget bil og udstyr for pengene.
BIL & MOTOR
| Emagasin1.dk
Af Torben Winther
KIA Sportage har haft stor succes i de senere år med en stigende interesse for SUV modeller generelt.
I efteråret lancerede KIA den nye forbedrede Sportage, i to udstyrsvarianter - en Advance model og en Intro model.
Og med priser fra 301.599 kroner, er det attraktive SUV-marked udvidet til en bredere målgruppe, sådan at de købere som tidligere kun kunne drømme om en SUV, nu har den inden for rækkevidde.
Samtidig er bilen – ikke mindst i forhold til prisen – særdeles veludstyret. Listen omfatter bl.a. 7” navigation med touchskærm, sædevarme i for- og bagsæder, 2-zoners fuldautomatisk klimaanlæg, luftdyser ved bagsæder, regnsensor, 17” alufælge, LED kørelys foran, aut. lyslængderegulering, aut. nedblændeligt bakspejl, Apple CarPlay og DAB+ radio.
Hvis det ikke er nok, kan du smide små 10.000 kroner oveni prisen, så tilbyder KIA en pakke med yderligere ekstraudstyr for 50.000 kroner.
Modelprogrammet på Sportage vil løbende blive udvidet med flere udstyrsvarianter, priser og udstyr kan ses på KIAs hjemmeside.
Vellykket designopstramning
Forbedringerne af Sportagens udvendige design omfatter nye kofangere foran og bagpå inklusiv nye for- og baglygter.
GT-line modellen får ny kølergrill i sort højglans, bundskjold i sort højglans og sølv samt mørke kromindlæg på sidepanellister og bagklap. Modellen er nu udstyret med et bagpanel med dobbelt udstødning og tågeforlygter i et nyt ”ice cube” design.
Sportage modelprogrammet består af 10 forskellige farver, hvoraf de 5 farver er helt nye; Cosmo Blue, Blue Flame, Dark Penta Metal, Lunar Silver og Copper Stone. Samtlige modeller har fået nye alufælge.
Interiøret byder på et nyt rat, en forbedret instrumentenhed og nyt tofarvet indtræk i sort og grå frem for det tidligere ”two-tone grey”. GT-line modellen fås med nyt tofarvet læderindtræk i sort og grå eller helt sort læderindtræk med røde detaljer som ekstraudstyr.
Alle modeller er som standard udstyret med LED kørelys og træthedsregistrering. Herudover er der nye muligheder for fabriksmonteret udstyr – LED forlygter, Around View Monitor, elektronisk P-bremse, rammeløst 8” infotainment system og på modeller med DCT og automatgear er der mulighed for at tilkøbe adaptiv fartpilot.
Med til et godt helhedsindtryk hører også detaljerne. Et opkald fra bilen skabte tydeligvis forvirring, fordi modtageren ikke kunne tro at jeg sad i trafikken og talte i telefon med hende. ”Der er overhovedet ingen støj eller rumklang, du kunne ligeså godt sidde ved siden af og tale med mig, lød den undrende besked”.
Det er en detalje, som er værd at nævne, fordi det er et eksempel på at prisbillig teknik godt kan hænge sammen med rigtig god kvalitet, og det er også det samlede indtryk man får af bilen.
Nyt motorprogram
Den effektive 1,6 liters turbo benzinmotor med 177 hk er den eneste motor, som fortsætter fra det tidligere modelprogram. Den er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. 1,7 diesel er erstattet af en ny 1,6 liters dieselmotor, der leverer hhv. 115 hk og 136 hk, hvor den største ydelse tilbydes med både 4WD og DCT.
Herudover lancerer KIA den nye 2,0 mild hybrid, som supplerer en 2,0 liters dieselmotor med 185 hk, som tilbydes med 4WD og den nye 8-trins automatgearkasse med shift by wire vi kender fra Stinger og Sorento.
Det primære formål med hybridteknologien i denne bil er at supportere motoren i acceleration, og derved fratage noget af belastningen. Foruden at begrænse emissionerne, vil dette også give en bedre acceleration.
Drivlinien er udviklet til at gøre forbrændingsmotoren mere effektiv under kørsel ved hjælp af elektricitet, der leveres og genindvindes under kørsel uden at føreren bemærker det.
Systemet styres af en avanceret elektronisk styreenhed, som beregner den mest effektive anvendelse af den tilgængelige energi under hensyntagen til den resterende strøm på bilens batterier.
Batteriydelsen kan også anvendes til en ny start-stop-funktion mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkeligt opladt, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration i gear og ved opbremsning. Derefter kan MHSG diskret starte motoren igen – og naturligvis når føreren træder på speederen. Den nye mild-hybrid motor forventes at reducere emissionerne med op til 4% i henhold til WLTP.
Prisen på den nye forbedrede Sportage med nyt motorprogram starter fra kr. 301.599,-
|