På efterårets internationale designauktion hos Bruun Rasmussen i København udbyder vi den danske snedkermester og formgiver Peder Moos’ ”Museumsbord”, som kun findes i ganske få eksemplarer. Det blev bestilt af danskeren Gert Poulsen, der har gemt en helt enestående række breve fra Moos, der er skrevet under bordets tilblivelse.
Peder Moos' Museumsbord blandt højdepunkter fra efterårets internationale auktion
BOLIG & INDRETNING
| Emagasin1.dk
”… det er ved at blive til Bord – saa hvis der er lidt Penge i Kassen, ta’r Bordet imod, med venlig hilsen fra Peder Moos.” Sådan indleder Moos brevvekslingen med Gert Poulsen den 3. april 1968.
Museumsbordet er ved at tage form og den kompromisløse snedker har brug for penge til at finansiere formgivningen. Korrespondancen strækker sig over et halvt år, hvor Moos fortæller med stor indlevelse om sit nære forhold til bordet, der undervejs i processen bliver til lidt af ”en Helligdom” for ham. Han beskriver også hvordan bordet skal vedligeholdes med papirservietter, fint træuld og koldt vand, hvilket højst sandsynligt er grunden til, at bordet i dag fremstår i så fin en stand.
Det var en tidskrævende og kostbar proces at udføre bordet. Peder Moos har helt svært ved at nævne prisen over for Gert Poulsen i et brev fra den 30. august 1968: Ovenstående bør læses allersidst – siddende eller liggende og med Lægekunstens bedste Piller inden for Rækkevidde… Bordet koster 6.000 – bare jeg vidste hvor ondt det gør. I dag er selvsamme Museumsbord vurderet til 300.000-400.000 kr.
Snedkermesteren over dem alle Peder Moos (1906-1991) er en af de mest originale og kompromisløse formgivere i dansk møbelkunst. Han fokuserede på detaljen som dekorativt element og det eksklusive udtryk. Som ingen anden formåede han at fremhæve træets organiske og levende karakter til fuldkommenhed. Set i lyset af sin samtid, hvor maskinerne for alvor rykkede ind på snedkerierne, må han betragtes som lidt af en anakronisme. Han fastholdt mange af de gamle håndværkstraditioner og samlede ofte sine møbler med trædyvler, som han gjorde en dyd ud af at fremhæve i stedet for at skjule, som det fremgår af det udbudte møbel.
Museumsbordet blev præsenteret på Københavns Snedkerlaugs udstilling på Kunstindustrimuseet i 1942. Samme model blev efterfølgende udstillet på Nationalmuseum i Stockholm (1943) og Nordenfjelske Kunstindustrimuseum i Trondheim (1952). Bordet er udført i ganske få eksemplarer til privat eje.
Eftersyn & auktion Bruun Rasmussen Kunstauktioner, Bredgade 33 i København. Eftersyn: 15.-19. september. Auktion: 20.-29. September. Auktionens højdepunkter udstilles hos Drouot i Paris den 12.-13. september.
|