Med mere end en fordobling af resultatet i 2015 lander 7-Eleven et flot 2016-regnskab på 38 mio. kr. på bunden. Samtidig er det gennemsnitlige købmandsresultat det bedste nogensinde.
- Vi arbejder stadig med vores lønsomhed, men har fat i den lange ende og er inde i en positiv udvikling, siger Jesper Østergaard, adm. direktør.
BUSINESS & IT
| Emagasin1.dk
Det er convenience-kædens fokus på friske og sundere alternativer, der trækker væksten frem. Topchefen er tilfreds med udviklingen, men ser et langt større potentiale for de 187 7-Eleven butikker, som han vil realisere de kommende år bl.a. ved at øge omsætningen på salget af mad.
Er det fem år siden, man sidst satte sine ben i en 7-Eleven butik, vil man nok ikke kunne genkende butikken, hvis man besøger den i dag. 7-Eleven har gennemgået en forvandling fra en traditionel kiosk til i dag i stor udstrækning at være en madbutik. Hvor det tidligere var de mere usunde kioskvarer, der dominerede, er det i dag måltider som friske salater, wraps og skyr med palæo-topping, der nu fylder i butikkerne, og det har ændret 7-Eleven.
Transformationen af udvalget betyder, at kæden nu for tredje år i træk går frem og i 2016 leverer et resultat på 38 mio. kr. efter skat svarende til en forøgelse af resultatet fra 2015 på 160 procent. Den sammenlignelige vækst i omsætningen steg med 1,4 procent i et detailhandelsmarked, der ellers havde en negativ vækst på 0,9 procent i 2016.
- Vi arbejder stadig med vores lønsomhed, men har fat i den lange ende og er inde i en positiv udvikling. Vi har ramt rigtigt med en lang række lanceringer inden for frisk og sundere mad og har formået at udnytte nye føde- og drikkevaretrends. Vores strategi for udviklingen af en private label serie har ligeledes båret frugt, og jeg tør godt påstå, at flere i dag forbinder 7-Eleven med kvalitet end for blot to år siden, siger Jesper Østergaard, adm. direktør i Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven i Danmark.
Som franchisebaseret kæde kan 7-Eleven glæde sig over, at tallene for 2016 aldrig har været bedre for såvel kæden som for den enkelte købmand, hvis indtjening i snit steg med 23 procent. Det er især fokusområderne mad og drikkevarer, der trækker væksten opad. Omsætningen i madkategorien er steget med 12,4 procent, mens drikkevarer er steget med 4,6 procent. Juicer og salater hitter
Gennem flere år har 7-Eleven samarbejdet med nytænkende, kvalitetsleverandører som Cofoco, Palæo og Grød. Samarbejdet har resulteret i nye og anderledes produkter som eksempelvis palæo-salat med kylling, pak choi og kokos og superfood-salat med kylling, hummus, quinoa, perlespelt og rødbede. Særligt de nye salater og juicevarianter har været salgshit og er med til at trække væksten i den sjove retning.
- De mange nye og anderledes varianter har givet flere kunder en ekstra grund til at gå i 7-Eleven. Men 7-Eleven skal være for de mange mennesker, og det skal vores sortiment afspejle. Så vi skal både være på forkant med trends, men også imødekomme præferencer og behov hos flest mulige danskere på farten døgnet rundt, siger Jesper Østergaard, og peger på nogle områder med potentiale:
- Vi har ganske godt styr på morgenmad, frokost, snacking og natmad. Men måltidsløsninger til aftensmaden er et stort potentiale, ligesom vi kan gøre meget mere ved hele kundeoplevelsen og indpakningen, så rammerne og den service, vi giver, matcher kvaliteten af vores varer, slutter Jesper Østergaard.
|