Ny dansk virksomhed vil løse den hyppigste årsag til konkurser blandt virksomheder i EU.
Vi kommunikerer digitalt (og ofte), og tilbyder betaling med få klik på mobilen. Vi gør det nemt og trygt at være skyldner“, siger Maximilian Frimmer, der selv har haft konkursen tæt på egen krop.
BUSINESS & IT
| Emagasin1.dk
Den hyppigste årsag til SMV'er går konkurs i Europa skyldes mangel på likviditet som følge af dårlige betalere. Faktisk bliver 19% af alle faktura ikke betalt til tiden (EOS Survey 'European Payment Practices' 2017). Det har stifterne af Likvido mærket på egen hånd.
Den 30. juni 2017 måtte de to iværksættere Maximilian Frimmer og Lars Holdgaard erklære deres forrige startup “Monera” konkurs. Efter at have rejst næste 10 mio kr. i funding og være skaleret til over 40 medarbejdere sluttede væksteventyret dramatisk på grundt af dårlige betalere.
“Det var en hård oplevelse at komme igennem. Vores budgetter hang sammen, men pga. alt for mange dårlige betalere, havde vi flere millioner kr. som vores kunder skyldte os. I ledergruppen har vi personligt mistet over en million kr. på konkursen”, fortæller Maximilian Frimmer.
Likvido blev stiftet for at andre virksomheder ikke skal stå i samme situation. Likvido hjælper virksomheder med at automatisere rykkere og inkasso.
Allerede dagen efter en regning ikke er blevet betalt, startes en meget venlig opfølgning på både e-mail og SMS, som - om nødvendigt - kan skaleres hele vejen til inkasso og retssag.
Likvidos kunder kan følge hele processen på et dashboard som opdateres dagligt. Produktet er 100% gratis og Likvido lever kun af de omkostninger som der pålægges skyldner.
Likvido blev i April autoriseret af Rigspolitiet som inkassobureau og kan derfor køre hele processen fra “venlige påmindelser” til den mere konsekvente inddrivelse i form af f.eks. inkasso.
“Vi har tidligere prøvet de fleste rykker- og inkassoservice virksomheder i Danmark, og har været overrasket over både hvor ineffektivt og analogt det var. Den største overraskelse var dog hvor dårlig en oplevelse det er som skyldner. Kommunikationen i dag foregår oftest på brev, og betalingen med netbankoverførsler. Vi kommunikerer digitalt (og ofte), og tilbyder betaling med få klik på mobilen. Vi gør det nemt og trygt at være skyldner“, fortsætter Maximillian.
Likvido er “digital first”. Det betyder at kommunikation foretrækkes på e-mail og SMS, og fysisk brev kun bruges hvis de øvrige kanaler fejler. Denne automatisering bringer en lang række øvrige fordele med sig.
I dag er det en tidskrævende opgave at udsende rykkere og sende sager til inkasso. I større virksomheder, er der tale om fuldtidsstillinger. Ved at automatisere store dele af denne proces, kan virksomheder både spare store mængder tid og penge ved løsningen. Alene besparelser i porto er meget væsentlige.
Flyvende start med kendte investorer i ryggen
Likvido blev stiftet i Februar 2018, og har på under et halvt år både fået en licens til at drive inkassobureau, over 50 kunder og flere pilotprojekter hos store virksomheder. Dette følges nu op af en investering på over en million kr. fra en række erfarne business angels og Preseed Ventures.
Om investeringen fortæller business angel Danny Malkowski:
”Likvidos platform er unik, fordi den hjælper med at automatisere en virksomheds rykker- og inkasso-procedure samtidigt med at platformen også er skræddersyet til, at gøre oplevelsen at blive rykket for penge, så smertefri som muligt. Men det stærkeste aktiv i virksomheden er faktisk teamet bag. De to founders har allerede en solid erfaring som iværksættere i bagagen og med det nuværende investor-hold i ryggen er jeg sikker på, at de to herrer kan drive det her langt – rigtig langt.”
Ambitionsniveauet er højt:
“Vi har store ambitioner. Lige nu går vi fra de første testbrugere til en bredere lancering. Vores mål er at hjælpe Danske virksomheder med at inddrive over 100 mio kr. i løbet af 2019 Herefter er der fuld fart fremad, med drømme om en international skaleringer”, afslutter Maximillian.
|