TDC Groups regnskab for årets andet kvartal lever op til forventningerne med et driftsresultat (EBITDA) på 2,1 mia. kr. Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten er i vækst for tredje kvartal i træk.

TDC Groups regnskab for årets andet kvartal lever op til forventningerne med et driftsresultat (EBITDA) på 2,1 mia. kr. Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten er i vækst for tredje kvartal i træk.
Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning

Det er et regnskab i tråd med tidligere udmeldinger, som TDC Group leverer torsdag morgen. Selskabets samlede omsætning for kvartalet lander på 5,1 mia. kr., mens driftsresultatet lyder på 2,1 mia. kr., hvilket er et fald på henholdsvis 2,9 og 2,8 pct. sammenlignet med et år før.

- Vi er i 2017 godt på vej mod at stabilisere vores samlede forretning. Det er derfor et godkendt regnskab, der ligger fint i tråd med vores forventninger til helåret. Jeg hæfter mig især ved en tilfredsstillende udvikling i vores danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten nu vokser for tredje kvartal i træk. Kunderne er villige til at betale lidt mere for adgang til Danmarks bedste mobilnet, selvom der er intens konkurrence på markedet, fortæller koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group.

Bruttofortjenesten i den danske mobilforretning voksede i andet kvartal med 1,8 pct. sammenlignet året før, selvom antallet af mobilkunder faldt med 10.000 i løbet af kvartalets tre måneder. Væksten på mobilområdet er drevet af privatkunderne, som nu lægger 3 kr. mere end for et år siden for adgang til TDC Groups mobilnet, der for nylig blev kåret til Danmarks bedste for tredje år i træk af Teknologisk Institut.

Boom i udlandsdata

Regnskabet er TDC Groups første, efter at EU’s seneste roaming-regulering trådte i kraft. Siden 15. juni – det vil sige de sidste 16 dage af kvartalsregnskabet – har TDC Groups kunder kunnet benytte mobildata i de fleste europæiske lande uden merberegning.

- Vi har i forbindelse med de nye regler sikret adgang til de bedste mobilnet i hele Europa, så vores kunder har den bedste forbindelse både ude og hjemme, og vi kan se, at de har taget rigtig godt imod det, fortæller Pernille Erenbjerg.

De første tal fra juni og juli viser, at TDC Group-kundernes dataforbrug i Europa er mere end syvdoblet siden sidste år.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder har benyttet muligheden for at roame uden bekymring på deres ferie. Forbruget af data i udlandet ser ud til at lande nogenlunde inden for, hvad vi forventede, men vi har først det fulde billede senere på året, siger Pernille Erenbjerg.

Tidligere har TDC Group estimeret, at reguleringen vil koste godt 150 mio. kr., da TDC Group trods de nye regler om nul-taksering fortsat skal betale udenlandske operatører for dataforbruget, der er markant stigende.

Populær tv-boks

På kundesiden oplevede TDC Group et tab på 23.000 i basen af tv-kunder i kvartalet. En stor del skyldes tabet af en enkelt større foreningskunde, mens den øvrige del især skyldes kunder, som vælger kun at have bredbånd.

- Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu, siger Pernille Erenbjerg.

Siden TDC Groups lancering af strategien ’Altid enklere og bedre’ i januar 2016 er der blevet gennemført en række initiativer, der skal sikre forenkling både hos kunden og internt i virksomheden.

- Vi er fortsat på sporet i forhold til vores strategi, og med en række digitale tiltag har vi taget vigtige skridt, som gør det enklere og bedre for vores kunder. Det betyder blandt andet, at vi har givet vores kunder nye selvbetjeningsmuligheder, som forbedrer kundeoplevelsen. Eksempelvis kan en kunde nu booke og ombooke en tekniker online, fortæller Pernille Erenbjerg.

Det nye tiltag har været medvirkende til, at kaldsmængden til kundesupport er faldet med 14 pct. sammenlignet med året før.

Flere nyheder

Historien om dansk lodseri går over 500 år tilbage og er en vigtig del af danmarkshistorien. Nu er historien f... Læs mere!

Covid-19-pandemien har sat turbo på den digitale forbrugeradfærd og en digitalisering af branchen, der ellers ... Læs mere!

Lønmodtagere, der også driver selvstændig virksomhed, må se langt efter hjælp i den forlængelse af hjælpepakke... Læs mere!

Aftalen om forlængelse af hjælpepakker rummer ikke støtte for en stor del af de virksomheder, som fortsat blød... Læs mere!

PropTech Denmark har indgået samarbejde med landets største realkreditinstitut. Totalkredit træder ind i besty... Læs mere!

For at hjælpe kunderne endnu mere effektivt med deres leadgenerering har Serio Verify ansat to kvantefysikere. Læs mere!

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtskibe. Læs mere!

Nyudnævnte adm. direktør for PropTech Denmark-netværket, Nadim Stub, skal især styrke innovationen og brugen a... Læs mere!

Det er 30 år siden Kirsten og Jesper Rungholm lettede med deres første fly. I dag råder de over 22 fly og har ... Læs mere!

2018 bragte historisk høj omsætning til Small Danish Hotels. Online oprustning og nye kundefordele har holdt d... Læs mere!