På Sengeløse Plejecenter i Høje-Taastrup Kommune med 50 fastansatte og 20 afløsere fyldte vagtplanlægningen alt for meget i hverdagen. I hvert fald ifølge daglig leder Camilla Bech-Hosvig, der hver dag havde telefonopkald og møder for at få vagtplanen til at hænge sammen bare for de nærmeste dage.

På Sengeløse Plejecenter i Høje-Taastrup Kommune med 50 fastansatte og 20 afløsere fyldte vagtplanlægningen alt for meget i hverdagen. I hvert fald ifølge daglig leder Camilla Bech-Hosvig, der hver dag havde telefonopkald og møder for at få vagtplanen til at hænge sammen bare for de nærmeste dage.
"Jeg har fået en mere fleksibel arbejdstid, idet jeg nu kan arbejde på min iPad eller iPhone alle steder fra", siger Camilla Bech-Hosvig, daglig leder, Sengeløse Plejecenter

"Før havde jeg afløsernes numre i hovedet og spildte meget tid på at sidde og ringe rundt i sidste øjeblik", forklarer Camilla Bech-Hosvig, som besluttede sig for at finde en mere effektiv måde at få vagterne besat på.

Og valget faldt på vikarbooking-systemet Ovivo:

"Nu tager det ingen tid at oprette vagten, og så ved jeg, at den sandsynligvis bliver taget i løbet af to minutter – også selvom det er en sygemelding en aften lige op til weekenden. Personligt foretrækker jeg derfor at benytte adgangen til systemet hele døgnet fra mobilen", forklarer Camilla Bech-Hosvig fra Sengeløse Plejecenter i Høje-Taastrup.

Arbejdspres erstattet af synlig ledelse
Meget tyder på, at den daglige leder ikke står alene med sin begejstring for vikarbookingsystemet. Konkret er der kommet færre udskiftninger i medarbejderstaben, og sygefraværet er faldet. Camilla Bech-Hosvig oplever også en bedre stemning og harmoni, og hun mener, at det netop kan skyldes bedre planlægning, forventningsafstemning og inddragelse af medarbejderne i planlægningen.

"Det er selvfølgelig langt nemmere for mig at støtte op om medarbejderne og være en synlig leder, når jeg ikke har en bunke administrative opgaver liggende på bordet. Det er et resultat af, at mit arbejdspres er faldet.

Jeg har fået frigivet 1-2 timer dagligt i perioder med behov for afløsning, og jeg har fået en mere fleksibel arbejdstid, idet jeg nu kan arbejde på min iPad eller iPhone alle steder fra. Det giver en tryghed for medarbejderne, fordi de ved, at der bliver dækket ind, så de kan tænke på deres fornemmeste opgave: at give beboerne en dejlig dag", siger Camilla Bech-Hosvig.

Flere nyheder

Covid-19-pandemien har sat turbo på den digitale forbrugeradfærd og en digitalisering af branchen, der ellers ... Læs mere!

Lønmodtagere, der også driver selvstændig virksomhed, må se langt efter hjælp i den forlængelse af hjælpepakke... Læs mere!

Aftalen om forlængelse af hjælpepakker rummer ikke støtte for en stor del af de virksomheder, som fortsat blød... Læs mere!

Betonelementfabrikken Ambercon skifter med virkning fra 1. september ud på direktørposten. Læs mere!

For at hjælpe kunderne endnu mere effektivt med deres leadgenerering har Serio Verify ansat to kvantefysikere. Læs mere!

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtskibe. Læs mere!

Nyudnævnte adm. direktør for PropTech Denmark-netværket, Nadim Stub, skal især styrke innovationen og brugen a... Læs mere!

Det er 30 år siden Kirsten og Jesper Rungholm lettede med deres første fly. I dag råder de over 22 fly og har ... Læs mere!

Næsten hver tredje dansker, der skifter arbejdsgiver, angiver dårlig ledelse som årsag. Det viser en ny unders... Læs mere!

Formand for Træsektionen i Dansk Byggeri, Niels Moestrup, fylder tirsdag 50 år. Læs mere!