- Min ambition er at gøre en forskel og sætte et positivt præg på den kollektive trafik. Det gør vi med personlighed og god stemning. Sådan lyder det fra Poul Anchersen, direktør i busselskabet Anchersen, der har 441 ansatte og driver flere offentlige busruter.
Det centrale budskab i kampagnen er, at på linje 4A er der plads til alle.
BUSINESS & IT
| Emagasin1.dk
Selskabet har lanceret kampagnen 4ALL på den københavnske buslinje 4A. Målet er at knytte chauffører, gæster og lokalt erhvervsliv tættere sammen.
Når 4A-busserne i disse dage ruller ud på vejene, er de en del af en ny kampagne med fokus på positivitet, inddragelse og aktivt nærmiljø. Kampagnen handler om at genskabe fornemmelsen af, at vi har brug for og gavn af hinanden i hverdagen.
- Det handler i bund og grund om at få chaufførerne, gæsterne i bussen og de lokale handlende knyttet tættere sammen. Vi er afhængige af hinanden og kan ikke undvære hinanden, siger Poul Anchersen om initiativet.
Det centrale budskab i kampagnen er, at på linje 4A er der plads til alle. 4A er bussen #4ALL, og alle er en del af et fællesskab. Et imødekommende og gavnligt fællesskab.
- Med 28.000 mennesker, der hver dag hopper ind og ud af 4A-bussen, har vi fantastiske muligheder for at skabe god stemning og fællesskab blandt en masse danskere – både inde i bussen og i nærmiljøet langs ruten, siger Poul og fortsætter: Ordentlig service og det at gøre sig umage er kodeordene til at skabe forandring. Og så selvfølgelig at forklare sig ordentligt. Når en dør i en bus ikke vil åbne, så er det noget, der sker 0,0077 promille af de gange, den skal åbne. Hver dag åbner dørene i en enkelt bus omkring 600 gange. Det kræver godt kram af høj kvalitet, men det er mekanik, og det skal repareres indimellem. Det skal vi bare være gode til at fortælle om. Ligesom vi skal være gode til at binde det lokale erhvervsliv og vores gæster sammen.
Selvom Poul ikke har prøvet noget lignende før, så er han sikker på, at initiativet er det helt rigtige.
- Min intuition er det bedste værktøj, jeg har. Og jeg er overbevist om, at kampagnen vil gøre en forskel – for min forretning, for de erhvervsdrivende og for gæsterne på ruten, siger Poul og tilføjer: Med det her kommer vi til at hæve kvaliteten og præge den kollektive trafik på en helt ny måde.
Og det er ikke nogen tilfældighed, at den personlige relation med buschauffører, passagerer og nærmiljø er omdrejningspunktet i #4ALL-projektet.
Rutekørsel inspireret af turistfart Da Poul i 1997 som kun 22-årig startede sin egen virksomhed, kørte han de første år kun turistbus. I dag kører Anchersen både turist- og rutekørsel, men selskabets nuværende succes er præget af turistkørslen.
- Mine værdier kommer jo fra at være turistfartsmand. Der er det anderledes, det er mere personligt. Fx siger jeg aldrig ”passagerer”, jeg siger ”gæster”. Det er helt instinktivt, det ligger bare i mig, fortæller han.
Poul Anchersen voksede op med busrejser, for hans forældre var blandt de første til at køre for det succesrige rejseselskab 65-Ferie i 1970’erne, og senere startede og drev de Midtsjællands Busrejser. Som barn kørte Poul med sin far og en masse rejselystne danskere på busture til Spanien, Harzen, Østrig osv.
Den unge Poul blev bidt af busrejserne, og efter 9. klasse blev han uddannet busmekaniker, for det med busser, rejser, logistik og mekanik brændte han for mere end noget andet.
I 2007 vandt Anchersen sin første kontrakt hos Movia, og i 2015 overtager man rutekørslen på linje 4A. Udviklingen medførte, at 120 nye medarbejdere kom til virksomheden, så der i dag er 441 ansatte.
Men på trods af udviklingen holder Anchersen fast i sine værdier med den personlige tilgang.
- Det er vigtigt for mig, at vores ansatte har personlig udstråling og kan lide deres arbejde.
Chaufførerne og alle de andre medarbejdere rykker selv pilen i en positiv retning og gør en forskel for hver enkelt gæst, når de giver input, deler oplevelser med kolleger og i det hele taget smiler og er imødekommende, siger Poul.
Ingenting uden medarbejderne Chaufførerne er helt centrale i kampagnen, for de kommer til at gå forrest som ambassadører.
- Det er enormt vigtigt, at alle ansatte føler, at de er en del af det her projekt. For uden deres engagement kan det aldrig blive en succes, siger Poul og tilføjer: Jeg er ingenting uden alle de mennesker omkring mig.
Og det virker til, at alle er klar på udfordringen. Medarbejderne glæder sig tydeligvis til at bidrage til den gode stemning i #4ALL-projektet. Poul har kun mødt begejstring, når han har snakket med dem om det.
- Mine medarbejdere synes, det er super spændende og meget nytænkende. Jeg er imponeret over, hvor godt de har taget imod initiativet, for det stiller jo i høj grad dem i første række. Det gør mig glad, siger han.
Netop inddragelse af medarbejdere har altid været centralt for Pouls måde at drive virksomhed på. Nu skal det også hjælpe med at indfri ambitionen om at sætte standarden for kollektiv trafik.
Kampagnen er for alvor en succes, når danskerne bliver glade for deres kollektive trafik og fremhæver 4A som en helt særlig buslinje.
- Vi er helt i mål, når folk mødes på en café eller legeplads og siger til hinanden: 4A er den fedeste buslinje. Så kan jeg ikke ønske mig mere. Så er jeg lykkelig, siger Poul.
|