Teleselskabet 3 er i gang med en transformation, der skal strømline e-handel og detailhandel, så kunderne oplever mere fleksibilitet og conveniency i samspillet mellem salgskanalerne.
Fremover ved personalet i 3Butikken på forhånd, hvad kunden kommer efter og kan på den måde tilpasse rådgivningen derefter, uden at kunden skal til at forklare sig.
GADGET & TEKNIK
| Emagasin1.dk
Teleselskabet 3 lancerer som det første teleselskab ”click and collect”, hvor kunderne kan reservere deres varer på nettet og hente dem i butikken. ”Click and collect” er skridtet videre mod teleselskabets mål som omnichannel commerce.
Langt de fleste kunder researcher på nettet, før de går ud og køber nyt tech-udstyr. Hos teleselskabet 3 har op mod 80 procent af kunderne været forbi hjemmesiden, inden de går ned i en fysisk butik og rent faktisk køber et produkt.
Den indsigt har man taget til sig og tilbyder derfor som de eneste i telebranchen kunderne, at de kan reservere et produkt online og gå ned og hente det fysisk i en butik, så de ved, at produktet er der.
- Vi har set på nogle af de ting, kunderne efterspørger inden for online handel – og det her ligger meget højt på listen. Med ”click and collect” får kunderne den fleksibilitet og convenience, de gerne vil have og forventer. De behøver ikke længere at gå forgæves eller vente på, at produktet bliver sendt hjem til dem. Kunder kan nu reservere og afhente i en butik tæt på, hvor de befinder sig, siger Morten Storm Lind, der er Head of eCommerce and Self Service i 3.
3 har data på, at op mod 75% af trafikken på 3.dk kommer fra mobilenheder, og kunderne tager ikke kreditkortet op og betaler, mens de sidder i S-toget. Så det er simpelthen et spørgsmål om at assistere de kunder, der er ”på farten”, eller som ønsker deres produkt her og nu ved, at man kan reservere varen og hente den i en butik inden for 48 timer
Salgskanalerne smelter sammen
Personalet i 3Butikken ved på forhånd, hvad kunden kommer efter og kan på den måde tilpasse rådgivningen derefter, uden at kunden skal til at forklare sig.
- Det giver en oplevelse af, at salgskanalerne smelter sammen. Vi går efter, at kunderne skal få en hel oplevelse, og vi ved, at flere og flere kunder forventer, at der ikke er forskel på salgskanalerne, og at de kan rejse på tværs af kanalerne. Med ”click and collect” udnytter vi de synergier der er for en virksomhed som vores, med fysiske butikker og webshop og tager på den måde et skridt mod omnichannel commerce, siger Morten Storm, der har været med til at opfinde ”click and collect”.
Mere trafik til butikkerne
Kunderne har taget godt imod den nye service, og det har allerede tilført mere trafik til butikkerne.
- Hvis man får kunden ned i butikken, så får man mulighed for at komme omkring kundens behov på en anden måde, end man gør online. Det kan medføre et mersalg, som man ikke nødvendigvis opnår i netbutikken, samtidig med at kunden får en oplevelse af god service, forklarer Morten Storm.
|