Den 9. april åbner udstillingen BLIKFANG i Horsens på Danmarks Industrimuseum. Det er registrator og forfatter John Juhler Hansen, som er tilrettelægger og idéudvikler til udstillingen, der spiller tæt op af en lang række meget populære samler- og auktionsudsendelser, som bliver sendt på diverse tv-kanaler.
Du kan opleve eller genopleve nogle af fortidens skilte og reklamer på Danmarks industrimuseum i Horsens.
”Jeg har selv som samler fulgt med i udsendelserne”, siger John Juhler Hansen, ”og i hver eneste udsendelse har man kunnet se mindst ét emaljeskilt, som vidner om tidlige tiders reklamer.”
”Da jeg har skrevet en bog om min egen store interesse for de flotte skilte, fandt jeg og Industrimuseet, at det er spændende for museet og dets gæster at sætte netop denne smukke reklameform ind i en historisk ramme.”
BLIKFANG er derfor ikke en traditionel udstilling, men de ca. hundrede skilte refererer både til John Juhler Hansens eget brug af skiltene som udsmykning i sit eget hjem, og viser skiltene i andre miljøer som cafeer, offentlige mødesteder og butikker.
Reklame på emaljeskilte er et direkte produkt af industrialiseringen, der medførte masseproduktion af varer. Der skulle reklame til, så varerne kunne sælges.
Det første danske emaljeskilt blev fremstillet i 1886 på Carl Lunds Fabriker. Det blev starten på en 90-årig tradition, hvor der i hele landet hang emaljeskilte på facaderne hos købmænd, på jernbanestationer og ved alle slags handlende.
”I 1950’erne blev små købmandsbutikker udkonkurreret af selvbetjeningsforretninger og supermarkeder med andre reklameformer. Dermed havde emaljeskiltene udtjent deres funktion. Og endte i stedet som samlerobjekter og skattet kulturarv på danske museer”, fortæller John Juhler Hansen.
BLIKFANG kan ses på Danmarks industrimuseum i Horsens fra den 9. april til den 22. oktober 2017.
Udstillingen åbnes den 8. april kl. 14 af borgmester Peter Sørensen ved en indbudt reception.
|