Den el- og dieseldrevne færge Stena Jutlandica har nu sejlet i en måned. Resultaterne har overgået alle forventninger.

Den el- og dieseldrevne færge Stena Jutlandica har nu sejlet i en måned. Resultaterne har overgået alle forventninger.
Færgen Stena Jutlandicas første måned som hybridfærge er gået over al forventning.

”Det er meget spændende, at vi nu sejler med el-drift på Stena Jutlandica. Dette projekt er en vigtig del af vores målrettede indsats for at reducere vores skibes påvirkning af miljøet. I takt med at størrelsen og prisen på batterier falder, bliver batteridrift et meget attraktivt alternativ til traditionelle brændstoffer til søfart, eftersom udledninger skal kunne elimineres fuldstændig i fremtiden,” siger chef for bæredygtighed i Stena Line, Erik Lewenhaupt.

Stena Lines projekt med at konvertere færgen Stena Jutlandica, som sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn, til en batteridreven hybrid gennemføres i etaper, og det forventes, at færgen kan drives udelukkende på batterier i 2030.

I første etape, som nu har været i gang i en måned, er målet, at transformere en del af det elforbrug, der normalt har været forsynet fra en dieselgenerator, med el fra batterier. Derved reduceres brugen af dieselgeneratorer for manøvrering og brug af bovpropeller, når færgen lægger til kaj. I næste omgang handler det om at forbinde batteridriften med to af de fire centrale maskiner, hvilket betyder, at Stena Jutlandica vil være i stand til at sejle på el-drift omkring 10 sømil inden for øhavet ved Gøteborg og ud til Vinga fyrtårnet. I processens tredje trin forbindes batteriet med alle fire hovedmaskiner, og skibet vil derved kunne sejle cirka 50 sømil mellem Sverige og Danmark udelukkende ved hjælp af elektricitet.

Efter kun en måned på farten har de positive resultater allerede vist sig.

”Indtil videre har vi kunnet mindske brugen af vores dieselgeneratorer kraftigt og har kunnet nøjes med at bruge én i stedet for tre. En anden positiv effekt er et rent sikkerhedsaspekt, idet vi minimerer risikoen for strømafbrydelse, da vi konstant har adgang til elektricitet,” siger Johan Stranne, som er Senior Chief Engineer på Stena Jutlandica.

De miljømæssige besparelser i første etape, ved at anvende batteridrift og derved reducere brugen af dieselgeneratorer og manøvren i havnen, udgør cirka 500 ton brændstof og 1.500 ton CO2. Det svarer til den mængde, som 600 personbiler udleder på årlig basis.

Stena Line gennemfører overgangen til batteridrift i etaper, da de således kan teste og vurdere projektet løbende. Hvis projektet viser positiv fremdrift, kan batteridriften blive aktuel på andre af Stena Lines fartøjer. Arbejdet med næste trin er allerede påbegyndt, og målsætningen er at være oppe at køre inden for tre år.

De tekniske løsninger i første etape er udviklet af Stena Teknik i samarbejde med Callenberg Technology Group, og halvdelen af projektet finansieres af den svenske trafik administration, Trafikverket og EU.

Flere nyheder

Den klassiske landevejskro, Låsby Kro, er trådt ind i Small Danish Hotels. Dermed sætter hotelkæden endnu en b... Læs mere!

Hotels.com opfordrer danskere til blandt andet at vælge refunderbare bookinger. Læs mere!

Før Corona-pandemien lagde Norwegian an til et profitabelt 2020 og den bedste sommer nogensinde. Læs mere!

Den netop overståede sommer på Bornholm har slået alle rekorder. Læs mere!

Der er rift om parkeringspladserne i Københavns Lufthavn denne sommer. Læs mere!

Flere danskere sætter kurs mod Sverige, når familien skal på sommerferie. 2018 var det største danske turistår... Læs mere!

Naturskønne Costa Rica har fundet vej til danskernes ferieplaner. Det erfarer Jysk Rejsebureau. Læs mere!

Nordeuropas første internationale krydstogtkonference finder snart sted i København. Læs mere!

Som den første af forårets mange rutenyheder i Aarhus Airport er den nye direkte rute mellem Aarhus og Manches... Læs mere!

Trods det gode sommervejr blev 2018 et rekordår for den danske charterbranche. Læs mere!